Forlag: Universitetsforlaget
Sjanger: Historisk litteratur
Forfatter: Claudia Lenz og Trond Risto Nilssen
Sider: 344
Kilde: Pocket
2. verdenskrig regnes som den vanskeligste, brutale og mest interessante tiden i den moderne historie. Norge var et av landene som brutalt den 9. april 1940 ble okkupert. Spørsmålet er hvordan vi etter 70 år skal formidle historien og ettertiden på en kunnskapsrik og interessevekkende måte. Derfor har Trond sammen med Claudia skrevet en spennende, viktig, kunnskapsrik og sterk bok om nettopp dette temaet. Vekker ikke denne boken interesse, så vet ikke jeg. Dette er boken for deg som ikke kan så mye om andre verdenskrig og dens sorte side.
Forfatterne får fram historien i nåtid ved å gå i dybden av blant annet:
Ved å presentere samspill mellom fortid og nåtid ved å legge det fram på en viktig og informativ måte!.
I tillegg ved å legge fram konkrete forslag til hvordan god formidlingen kan skje både i skolen og på andre arenaer.
Dette er virkelig en sterk, analytisk, aktuell, politisk, kunnskapsrik og solid formidling av andre verdenskrig. En solid avhandling av et tema som de fleste har kjennskap til.
Forfatterne tar for på en dyktig måte andre verdenskrig. Den presenterer tidsvitner, bilder, film, levninger fra konsentrasjonsleirer, minnesteder, slagmarker og lærebøker – og diskuterer kritisk hva slike kilder kan fortelle oss om fortiden. Dette er virkelig en bok for deg som både har interesse for krigen eller for deg som vi lære mer.
Trond og Claudia har skrevet en solid bok om en historie som er over 70 år gammel, men som har brent seg fast som det verste som har hendt i Norge.
I denne boken får en alt. Den er både spennende, kunnskapsrik og sterk. En fortelling som virkelig kan anbefales. Jeg har dermed valgt å gi denne boken terningkast 5!
En viktigere fremstilling av andre verdenskrig i ettertid finner du ikke! KJØP BOKEN!
Bakside informasjon om boken:
“2. verdenskrig er en av de vanskeligste og mest interessante emnene i moderne historie. Hvordan skal vi nå – 70 år etter – forstå og formidle krigshistorien og dens ettertid? “Fortiden i nåtiden” diskuterer og gir gode svar.
Forfatterne av “Fortiden i nåtiden” har to hovedmål med denne boken:
1) Å presentere et teoretisk oppdatert grunnlag for å forstå hvordan kunnskap blir til i et samspill mellom fortid og nåtid.
2) Å gi konkrete forslag til hvordan god formidlingspraksis kan skje både i skolen og på andre arenaer.
Forfatterne tar for seg ulike kilder til krigshistorie – tidsvitner, bilder, film, levninger fra konsentrasjonsleirer, minnesteder, slagmarker og lærebøker – og diskuterer kritisk hva slike kilder kan fortelle oss om fortiden – og hvordan de kan brukes i undervisning.
Et sentralt tema er også hvordan krigshistorien kan gjøres viktig i dagens flerkulturelle samfunn: Et underliggende premiss i samtalene om 2. verdenskrig er gjerne at vi skal lære av fortiden. Kan vi egentlig det? Hva kan vi i så fall lære – og hvordan?”
Kilder:
Universitetsforlaget.no. (2011). Fortiden i nåtiden. Lokalisert 25.10.2016 på internett https://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/fortiden-i-natiden-uf.html