Anmeldelse av Erin Hunters bok “De modiges rike 3 – Blod og knokler”:

Sjanger: Barnebøker/Ungdomsbøker

Forfatter: Erin Hunter

Sider: 304

Dato: 02.05.2019

Kilde: Innbundet

Selve anmeldelsen av boken:

Det første (unge) lesere forbinder med forfatternavnet Erin Hunter er “Kattekrigerne”-serien som utgis på Juritzen jr. Vårt første møte med denne forfatteren var i 2013, da “Tilbake til villmarken”, første bok i “Kattekrigerne”-serien ble lansert i Norge. Siden den gang har det blitt flere titalls bøker om katter som kriger mot hverandre, faktabøker om serien og i senere tid er serien blitt utvidet med tegneserie-album som gjør det letter for barn med lesevansker å forstå hva som skjer i Erin Hunters spesielle, unike og bestselgende univers.

Men noe få er klar over er at Erin Hunter, egentlig er et kollektiv på seks forfattere som har lang erfaring med å skrive bøker for barn og ungdom. Forfatterkollektivet er bestående av Kate Cary, Cherith Baldry, Tui Sutherland, Gillian Philip, Inbali Iserles og Victoria Holmes. Jeg har selv lenge vært begeistret for “Kattekrigerne”-serien, for en kulere ungdomsbokserie skal du lete lenge etter. Siden jeg leste denne serien i en alder av 23, ja da passer den perfekt til voksne også.

Jeg leste faktisk “Kattekrigerne”-serien helt inntil nylig, da jeg nærmest med en tilfeldighet oppdaget ungdoms-serien “De modiges rike” fra samme forfatterkollektiv. Den tar for seg mer enn bare katter, her får vi innblikk i livet til dyrene på den afrikanske savannen. Selv om mye er oppfunnet for å fenge (unge) lesere, så er det mye som er troverdig og realistisk i det Erin Hunter skriver. “De modiges rike” er en bokserie som gjør deg målløs, grunnen til det er for at den er så innmari godt skrevet.

Serien “De modiges rike” er nå blitt hele tre bøker, og jeg håper det blir mange flere. Den siste utgivelsen, “Blod og knokler”, er uten tvil flere hakk bedre enn den første “Sviket” som ble utgitt i 2017. Jeg synes dette er en enormt bra serie, og for de som leser “Kattekrigerne”-serien og vil prøve seg på noe mer avansert, så er “De modiges rike” virkelig en serie du kommer til å takke meg for at jeg har anbefalt deg. Denne er midt i blinken for deg som ser etter ungdomsbøker som både er underholdende og spennende. Dette er fengende lesestoff, som lett kan gi deg som leser mersmak.

Historien handler om elefanten Himmel, som leter desperat etter den rettmessige lederen av De modiges rike. Leserne blir også kjent med bavianen Torn, som tvinges til å flykte fra flokken sin. Løveungen fra stjernene, Freidig, kjemper desperat for å bli fri fra Titan, løven som drepte faren hans.

Erin Hunter har virkelig overgått seg selv med “De modiges rike”-serien. Noe bedre skrevet for ungdom skal en lete lenge etter. Gjennom forfatterens miljøskildringer får en følelse av å være plassert midt i jungelen. Det er så detaljert beskrevet, at det i seg selv gjør det verd all lesingen. For aldri før har en forfatter, knyttet leserne så nær Afrikas dyreliv. Jeg tar av meg hatten og bøyer meg like godt i støvet, for denne prestasjonen Erin Hunter har gjort. Meget godt skrevet og en unik historie, en får frysninger av å lese. Dette er fengslende litteratur, som mellom to permer holder deg både engasjert og fascinert.

Mitt terningkast av boken:

–5

Bakside informasjon om boken:

“Elefanten Himmel leter desperat etter den rettmessige lederen av De modiges rike, mens bavianen Torn tvinges til å flykte fra flokken sin. Løveungen fra stjernene, Freidig, kjemper desperat for å bli fri fra Titan, løven som drepte faren hans.”

Med vårhilsen fra Boktimmy

Kilder:

Aschehoug.no. (2019). De modiges rike 3 – Blod og knokler. Lokalisert 02.05.2019 på internett Her!

Vinner av Sølvkniven 2019!

Bildet kan inneholde: tekst

Krimfestivalen “Blodig alvor i landsbyen” 2019:

I forbindelse med krimfestivalen i Randaberg, som pågikk fra 23 til 26. April, ble det i år som i fjor delt ut krimpris.

Lars Helle vant i 2018 “Sølvkniven” for boken Ingenting å skamme seg over, utgitt på Wigestrand forlag

I år var det Kurt Aust og Kin Wessel som vant prisen for Udyr, utgitt på Aschehoug forlag.

De nominerte for årets pris var Myriam H. Bjerkli for Stella Polaris, Jørn Lier Horst for Det innerste rommet og sist men ikke minst vinnerne av prisen.

“Det var stas å få delt ut prisen i år, selv om det var tre dyktige forfattere som var nominert for hver deres medrivende historie, så var det udyr som utmerket seg mer enn de andre”.

—– Simen Ingemundsen, juryleder og festivalsjef.

Bildet kan inneholde: 16 personer, inkludert Hans Olav Lahlum, Simen Ingemundsen, Kin Wessel, Myriam H. Bjerkli, Frode Eie Gjørtz-Larsen og Jarle Sten Olsen, personer smiler, folk som står

Les mer her, på disse kildene:

– Stavanger Aftenblad – “Ektepar fikk krimpris i Randaberg“.

– Bygdebladet – “Sølvkniven til forfatterparet Aust og Wessel“.

– Gjengangeren – “Tok med seg Sølvkniven hjem“.

– Bygdebladet – “Blodig bra kveld på pubben“.

– BOK365 – “Ektepar fikk pris for tause mann“.

– Tønsbergs Blad – “Kin og Kurt vant Sølvkniven“.

– Gjengangeren – “Kin og Kurt vant Sølvkniven“.

Mvh: Simen Ingemundsen

Juryleder og festivalsjef

Bildet kan inneholde: tekst

Anmeldelse av Anders Brennos bok “Makk og Søkkji”:

Makk og søkkji

Forlag: Aschehoug forlag

Sjanger: Dikt

Forfatter: Anders Brenno

Sider: 72

Dato: 02.05.2019

Kilder: E-Bok

Selve anmeldelsen av boken:

Jeg leser svært få diktsamlinger i løpet av et år, men de diktbøkene jeg leser, ja de angrer jeg ikke et sekund på at jeg leste. Anders Brenno sine dikt i “Makk og Søkkji”, er noen av det fineste, vakreste og sterkeste tekstene jeg har lest i hele mitt liv. Hans ord formuleringer og setninger berørte meg langt inn i hjerteroten. Jeg fikk frysninger og måtte flere ganger tørke tårer. Brenno sin debut var med diktsamlingen “Vampire Yeah” i 2015, den har jeg enda ikke lest. Men siden “Makk og Søkkji” ga mersmak, skal jeg lese Brenno sine forrige og fremtidige diktsamlinger med glede. Dette er et talent av en forfatter og et geni i måten å skrive historier på. I “Makk og Søkkji” får du som leser mye servert på en gang, men det er servert i 72 sider mellom to permer. Anders Brenno er en mann som virkelig har talent for å samle mange betydningfulle skildringer og beskrivelser, og levere dem i flere viktige og saklige setninger. Jeg er virkelig fascinert og imponert over Anders Brenno sitt talent for de små detaljer. Han tegner realistiske og troverdige bilder i tekstform, et unikum av en kunstner, som jeg håper vi får mer av i årenes løp.

“Makk og Søkkji” er en vital og eksperimentell diktsamling med språklig og innholdsmessig utspring i Valdres. Diktene kretser rundt stedet og tidens gang og menneskenes forgjengelighet. Samlingen er jordbunden og lokal, selv om det unge dikterjeget også leter blant og mellom de døde etter kjærlighet, tilhørighet og en vei mot selvstendighet. Iblant er blikket også himmelvendt: her er det ikke bare kirkegården og hjembygda som trer frem, men også kirken, bønnen og Gud.

“Makk og Søkkji” av Anders Brenno er et mesterverk av en bok. Dette er 72 sider med glede og sorg. Han tar opp flere viktige elementer i hverdagen og setter leserne inn i viktige settinger der en virkelig får grunn til å tenke. Det var en fryd å lese Anders Brennos bok, og jeg gleder meg allerede til å ta den fram igjen ved en seinere anledning. Dette er dikt som du både kan lese for deg selv og dele med andre. Her er det garantert flere dikt som vil treffe deg som leser, og få deg til enten å kjenne sinne eller tørke tårer. Anders Brenno er en forfatter som virkelig kan anbefales til deg som ønsker alvorlige, tankevekkende, rørende, sjokkerende og medrivende historier. Dette er en diktsamling vi skal vær glad er utgitt. Jeg tar av meg hatten for Anders Brenno, og for hva han har fått til å prestere med “Makk og Søkkji”.

Mitt terningkast av boken:

–5

Bakside informasjon om boken:

“Makk og søkkji er en vital og eksperimentell diktsamling med språklig og innholdsmessig utspring i Valdres. Diktene kretser rundt stedet og tidens gang og menneskenes forgjengelighet. Samlingen er jordbunden og lokal, selv om det unge dikterjeget også leter blant og mellom de døde etter kjærlighet, tilhørighet og en vei mot selvstendighet. Iblant er blikket også himmelvendt: her er det ikke bare kirkegården og hjembygda som trer frem, men også kirken, bønnen og Gud.”

Med vårlig hilsen Boktimmy

Kilder:

Aschehoug.no. (2019). Makk og Søkkji. Lokalisert 02.05.2019 på internett Her!

Anmeldelse av Martin Österdahls bok “Ti svensker må dø”:

Ti svensker må dø av Martin Österdahl (Innbundet)

Forlag: Cappelen Damm

Sjanger: Kriminalroman

Forfatter: Martin Österdahl

Sider: 480

Dato: 31.03.2019

Kilde: Innbundet

Selve anmeldelsen av boken:

I 2017 debuterte Martin Österdahl som krimforfatter. “Be aldri om nåde” er første bok i serien, med Russlandseksperten Max Anger i hovedrollen. Den svenske spenningsforfatteren har jobbet og studert i Russland, og benytter seg av sin personlige kunnskap om Russland på effektiv måte. I tjue år har han jobbet med tv-produksjoner og har en lang karrière som programdirektør i Sveriges Television. I vinter er Österdahl igjen aktuell, denne gang med “Ti svensker må dø”, som er andre bok i Max Anger serien.

Under en gårdsauksjon i Roslagen blir en mann funnet død i en brudekiste. Han er delt på midten og har merkelige symboler gravert i pannen. Den døde viser seg å være leder av Migrasjonsverket og er den første i en rekke høytstående svensker som blir ofre for en brutal morder. Ingen vet hvem som blir nestemann. Ingen vet hvordan man skal beskytte seg mot en usynlig fiende.

Da jeg hadde lest Martin Österdahls debut “Be aldri om nåde” i 2017, satt jeg igjen måpende og full av begeistring. Den svenske forfatteren hadde klart å skape en hardkokt og medrivende historie. Da jeg nå nylig leste “Ti svensker må dø”, satt jeg igjen med en enda større begeistring for Österdahls groteske og brutale univers. “Ti svensker må dø” er flere hakk bedre enn forfatterens debut. Grunnen til dette er hans imponerende evnen til å skape dramatikk og underholdning ut av heftig spenning. Dette er ikke krim for den sarte leser, men en krim selv den harde leser får frysninger av.

Noe Martin Österdahl utmerker seg med er hans måte å tegne et troverdig og realistisk bilde av Russland. Det er ikke bare miljøbeskrivelsene Österdahls er dyktig på, han klarer også å beskrive persongalleriet på en særdeles god måte. Gjennom 480 velskrevne sider, klarer han å fange øyeblikkene og skape et fengende plott. Når en først har startet å lese “Ti svensker må dø”, da er det vanskelig å legge fra seg boken. Dette er et litterært mesterverk av en kriminalroman, som virkelig kan anbefales fra perm til perm.

Mitt terningkast av boken:

–5

Bakside informasjon om boken:

“Under en gårdsauksjon i Roslagen blir en mann funnet død i en brudekiste. Han er delt på midten og har merkelige symboler gravert i pannen. Den døde viser seg å være leder av Migrasjonsverket og er den første i en rekke høytstående svensker som blir ofre for en brutal morder. Ingen vet hvem som blir nestemann. Ingen vet hvordan man skal beskytte seg mot en usynlig fiende.”

Med vårlig hilsen fra Boktimmy!

Kilder:

Cappelendamm.no. (2019). Ti svensker må dø. Lokalisert 31.03.2019 på internett Her!

Krimfestival i Randaberg – 2019!

Bildet kan inneholde: tekst

ÅRET FESTIVAL!

Blodig alvor i landsbyen” ble for første gang arrangert i 2018:

(Les mer fra fjorårets festival – 2018: Kavalkaden

For andre år på rad er det igjen duket for krimfestival i Randaberg (Den grønne landsbyen).

Festivalen er den eneste litterære festivalen i Rogaland som kun har fokus og spesifiserer seg på krim-litteratur, og slik skal den forsette å være i årene som kommer.

“#blodigalvorilandsbyen2019” er et samarbeid mellom festivalsjef Simen Ingemundsen, Randaberg kommune og Landsbyforeningen, samt næringen i landsbyen.

Fra 23.04 til 26.04.2019:

Kommer det 11 nasjonale forfattere som skal intervjues rundt om i bygdens flere lokaler.

Det blir fire spennende og kunnskapsrike arrangementer:

“Sølvkniven”:

Randabergs egen krimpris blir delt ut under festival uken.

Les mer om årets nominerte her!

I fjor var det Lars Helle som stakk av med prisen for sin kriminalroman “Ingen ting å skamme seg over” (Utgitt på Wigestrand forlag).

Forfatterne som kommer til årets festival er:

• Jørn Lier Horst
  • Hans Olav Lahlum
  • Kurt Aust
  • Kin Wessel
  • Ingar Johnsrud
  • Lene Laurtisen Kjølner
  • Myriam H. Bjerkli
  • Frode Eie Larsen
  • Sonja Holterman
  • Trond Vernegg
  • Jarle Steen Olsen

Vil bli oppdatert fram til festivalen

Ta Gjerne Turen!

Bildet kan inneholde: tekst

De nominerte til årets “Sølvkniven”

Bildet kan inneholde: tekst

I dag er det kun 23 dager igjen til krimfestivalen #blodigalvorilandsbyen2019 starter.

Under festivaluken skal Randabergs (Rogaland) egen krimpris “Sølvkniven” deles ut for andre gang.

I fjor var det Lars Helle som ble vinner av krimprisen for kriminalromanen “Ingenting å skamme seg over” utgitt på Wigestrand forlag. (Stavanger Aftenblad, Randaberg kommune og Bygdebladet)

I år er det tre nye som er nominert:

• Myriam H. Bjerkli for “Stella Polaris“, utgitt på Capitana Forlag
  • Jørn Lier Horst for “Det innerste rommet“, utgitt på Capitana Forlag
  • Kurt Aust og Kin Wessel for “Udyr“, utgitt på Aschehoug Forlag

Vinneren bli kunngjort under festivalen og prisen deles ut mellom 23. og 26. April.

Du kan lese om de nominerte på Stavanger Aftenblad og i Bygdebladet.

Bildet kan inneholde: tekst

Anmeldelse av Arne Dahls bok “Åpen sjø”:

Åpen sjø av Arne Dahl (Innbundet)

Forlag: Cappelen Damm

Sjanger: Kriminalroman

Forfatter: Arne Dahl

Sider: 336

Dato: 19.03.2019

Kilde: Innbundet

Selve anmeldelsen:

Arne Dahl er pseudonym for Jan Arnald. Siden hans debut i 1998, har den svenske forfatteren utgitt hele elleve kriminalromaner om A-gruppen og fire bøker i Opcop-serien. I 2017 ble leserne introdusert for et splitter nytt og mørkt univers. “Utmerker” var første møte med etterforskerne Sam Berger og Molly Blom. Året etter fulgte forfatteren opp med “Innland” som var en intens og intrigefull leseopplevelse. I vinter er han igjen aktuell, denne gangen med “Åpen sjø” som er tredje bok i serien.

Jeg har lest samtlige kriminalromaner fra Arne Dahl og har personlig alltid hatt sansen for den svenske forfatteren. Da jeg leste hans nyeste kriminalroman “Åpen sjø”, fikk jeg frysninger langt ned over ryggen. Hvordan går det ann å skrive så bra? For dette er en brutal, dramatisk og klaustrofobisk leseopplevelse, som virkelig fenger allerede fra første setning. Gjennom 336 sider tas leserne med dypt inn i den mørkeste og den mest intense historien Arne Dahl har skrevet. Det er lenge siden jeg har fått så kraftig gåsehud, som jeg gjorde da jeg leste denne kriminalromanen. Måten forfatteren fanger øyeblikkene og gir dem liv gjennom tekst, ja det er imponerende. Dette er sjelden vare og kan nesten ikke sammenliknes med andre forfattere. “Åpen sjø” er helstøpt krim, fanget mellom to permer.

Sam Berger er mistenkt for et drap han ikke har begått, og Molly Blom ligger i koma. Berger flykter ut i skjærgården, der han venter på ordre fra Säpos øverste sjef. Men det er umulig å vite hvem han kan stole på, og hvem som har skjulte agendaer.

Noe Arne Dahl er en mester på, det er å gripe leserne og holde dem klistret til handlingen. Det er nesten helt umulig å stoppe å lese, og når boken er slukt, ja da kunne en ønske den var mye lengre. Forfatteren briljerer med å overgår seg selv, og serverer heftig spenning av internasjonalt format. Forfatteren klarer å tegner et såpass detaljert bilde av både miljøet og karakterene, at du nærmest får følelse av å være tilstede i historien. “Åpen sjø” er en leseopplevelse full av intriger, dramatikk og grøssende øyeblikk, som uten tvil gjør dette til en av de bedre nordiske kriminalromanene jeg har lest på lenge.

Terningkast av boken:

–6

Bakside informasjon av boken:

“Sam Berger er mistenkt for et drap han ikke har begått, og Molly Blom ligger i koma. Berger flykter ut i skjærgården, der han venter på ordre fra Säpos øverste sjef. Men det er umulig å vite hvem han kan stole på, og hvem som har skjulte agendaer.”

Med vårlig hilsen fra Boktimmy!

Kilder:

Cappelendamm.no. (2019). Åpen sjø. Lokalisert 19.03.2019 på internett Her!

Anmeldelse av Peter Swansons bok “Alle disse vakre løgnene”:

Alle disse vakre løgnene av Peter Swanson (Innbundet)

Forlag: Cappelen Damm

Sjanger: Kriminalroman

Forfatter: Peter Swanson

Sider: 336

Dato: 02.03.2019

Kilde: Innbundet

Selve anmeldelsen:

Peter Swanson debuterte i 2014 med kriminalromanen “Den tikkende kvinnen”, en bok som fikk stor internasjonal oppmerksomhet. I Norge ble leserne først kjent med Swanson i 2016, da “De som fortjener det” utkom. Året etter ble hans debut utgitt på norsk. I 2018 kom “Hennes største frykt” og i vinter er den amerikanske forfatteren aktuell med “Alle disse vakre løgnene”.

Jeg har lest samtlige av utgivelsene til Peter Swanson og mener personlig at forfatteren har blitt bedre og bedre for hver utgivelse. Det er lett å se at Swanson har hentet sin inspirasjon fra Hitchcock universet. Forfatteren skriver både underholdende, unikt og elegant. “Alle disse vakre løgnene” er en nervepirrende og hårreisende fortelling om besettelse, hevn og kaldblodig mord. Kriminalromanen er fullstappet med overraskelser, og skrevet på en mesterlig måte. Peter Swanson har i løpet av fire utgivelser, vist at han klarer å levere kvalitet. Når en først har startet å lese, er det vanskelig å legge fra seg boken, før siste setning er lest.

Harry Ackerson har alltid sett på stemoren sin som blendende vakker. Hun har vært snill og oppmerksom mot Harry, om enn noe fraværende de siste årene. Få dager før Harry går ut av college ringer Alice med sjokkerende nyheter. Faren hans er død og politiet tror det er selvmord. Forferdet drar Harry tilbake til sin fars hjem i Maine. Der hjelper han og Alice hverandre med å komme tilbake til hverdagslivet, samtidig som de forsøker å avdekke hva som egentlig skjedde med Harrys far.

Kort tid etter Harry kommer hjem, møter han en mystisk ung kvinne som heter Grace McGowan. Selv om hun hevder å være ny i nabolaget, begynner Harry å mistenke at Grace kanskje ikke er fullstendig fremmed for familien hans. Men hun er ikke den eneste attraktive kvinnen som er interessert i Harry. Alice legger også an på ham, på en fristende og seksuell måte. Harry er betatt av begge kvinnene, men føler på en stadig økende frykt – frykt for at kvinnene bærer på en farlig – og dødelig – hemmelighet.

Peter Swanson har med “Alle disse vakre løgnene” skrevet en gripende, forfriskende og fengende kriminalroman. Forfatteren byr ikke bare på heftig spenning, han leverer også humoristiske øyeblikk så får deg til å smile. Swanson er et geni som forfatter, han imponerer med sine beskriver miljøet og skildrer karakterene på en forbausende god måte. “Alle disse vakre løgnene” er en dyster og brutal leseopplevelse, som virkelig kan anbefales. Jeg gleder meg allerede til neste kriminalroman fra Peter Swanson og håper den kommer kjapt.

Mitt terningkast av boken:

–5

Bakside informasjon av boken:

“En fortelling om besettelse, hevn og kaldblodig mord.

Harry Ackerson har alltid sett på stemoren sin som blendende vakker og «overjordisk». Hun har vært snill og oppmerksom mot Harry, om enn noe fraværende de siste årene. Få dager før Harry går ut av college ringer Alice med sjokkerende nyheter. Faren hans er død og politiet tror det er selvmord. Forferdet drar Harry tilbake til sin fars hjem i Maine. Der hjelper han og Alice hverandre med å komme tilbake til hverdagslivet, samtidig som de forsøker å avdekke hva som egentlig skjedde med Harrys far.

Kort tid etter Harry kommer hjem, møter han en mystisk ung kvinne som heter Grace McGowan. Selv om hun hevder å være ny i nabolaget, begynner Harry å mistenke at Grace kanskje ikke er fullstendig fremmed for familien hans. Men hun er ikke den eneste attraktive kvinnen som er interessert i Harry. Alice legger også an på ham, på en fristende og seksuell måte. Harry er betatt av begge kvinnene, men føler på en stadig økende frykt – frykt for at kvinnene bærer på en farlig – og dødelig – hemmelighet.”

Med vinterhilsen fra Boktimmy!

Kilder:

Cappelendamm.no. (2019). Alle disse vakre løgnene. Lokalisert 10.03.2019 på internett Her!

Anmeldelse av Mary Higgins Clarks bok “Øynene som ser”:

Øynene som ser av Mary Higgins Clark (Innbundet)

Forlag: Cappelen Damm

Sjanger: Kriminalroman

Forfatter: Mary Higgins Clark

Sider: 304

Dato: 10.03.2019

Kilde: Innbundet

Selve anmeldelsen av boken:

Mary Higgins Clark er denne vinteren aktuell med “Øynene som ser”, en ny spennende, storslått og tankevekkende kriminalroman.

I flere tiår har forfatteren underholdt leserne med nervepirrende, realistisk og psykologisk spenning. I 1981 ble “Gjøkungen” utgitt på norsk, noe som var starten på hennes forfatterskapet som i dag teller litt over 40 kriminalromaner. Hver gang Mary er aktuell med ny bok, da vet en det er kvalitet en får servert.

Spør du meg, så er Mary Higgins Clarks nyeste kriminalroman “Øyene som ser” en av hennes beste utgivelser til nå. Den er realistisk og dyster, samtidig som den er uro- og oppsiktsvekkende.

Et forferdelig dødsfall sjokkerer innbyggerne i New Jersey, og alle tegn peker mot én mistenkt. Men hvis han er uskyldig, som han selv hevder, betyr det bare at morderen fortsatt er der ute. Etter en hjemme-alene-fest blir 18 år gamle Kerry Dowling funnet død i bunnen av familiens basseng. Til tross for alle kjærlighetserklæringene, stiller politiet spørsmål ved Kerrys kjæreste. Han og Kerry skal ha blitt observert i en krangel tidligere den kvelden. Mens naboer og venner sørger, leter Kerrys 28 år gamle søster, Aline, etter svar. Hun gjør alt som står i hennes makt for å hjelpe etterforsker Mike Wilson å avdekke hva som egentlig hendte. Men for Aline kan sannheten være dødbringende.

De som liker Mary Higgins Clarks sine tidligere bøker, kan virkelig glede seg til å lese “Øynene som ser”. Den er fullspekket med intriger, dramatikk og fartsfylt spenning. Igjen har forfatteren vist sitt talent som spenningforfatter. Det er bare å bøye seg i støvet for Mary Higgins Clark. Hennes spesialitet er å skape troverdige øyeblikk, for så å gjenskape dem til heftig spenning. Noe som alltid har fascinert meg med Mary Higgins Clark er at hun gjennom hver enkelt beskrivelser og skildringer, får leserne til å føle tilstedeværelse. “Øynene som ser” er en enormt god krim, skrevet av en mester innen sjangeren. Det er bare å ta av seg hatten, og virkelig takke for at vi har en forfatter som Mary Higgins Clark, for hvis ikke hadde vi aldri fått servert hårreisende og nervepirrende spenning på denne måten.

Mitt terningkast av boken:

–5

Bakside informasjon om boken:

“Et forferdelig dødsfall sjokkerer innbyggerne i New Jersey, og alle tegn peker mot én mistenkt. Men hvis han er uskyldig, som han selv hevder, betyr det bare at morderen fortsatt er der ute …

Etter en hjemme-alene-fest blir 18 år gamle Kerry Dowling funnet død i bunnen av familiens basseng. Til tross for alle kjærlighetserklæringene, stiller politiet spørsmål ved Kerrys kjæreste. Han og Kerry skal ha blitt observert i en krangel tidligere den kvelden. Mens naboer og venner sørger, leter Kerrys 28 år gamle søster, Aline, etter svar. Hun gjør alt som står i hennes makt for å hjelpe etterforsker Mike Wilson å avdekke hva som egentlig hendte. Men for Aline kan sannheten være dødbringende.”

Med vinterhilsen fra Boktimmy!

Kilder:

Cappelendamm.no. (2019). Øyene som ser. Lokalisert 10.02.2019 på internett Her.

Anmeldelse av Robert Harris sin Bok “Konklave”:

Konklave av Robert Harris (Innbundet)

Forlag: Cappelen Damm

Sjanger: Kriminalroman

Forfatter: Robert Harris

Sider: 272

Dato: 10.02.2019

Kilde: Innbundet

Selve anmeldelsen:

Karrièren til Robert Harris startet som non-fiction forfatter i 1982, da “A Higher Form of Killing” ble utgitt. I 1992 kom Robert Harris med sin første kriminalroman “Fedreland”. 27 år etter har forfatteren utgitt elleve spenningsromaner. Robert Harris regnes for å være en av verdens mestselgende og høyest respekterte thrillerforfattere. I 2018 utkom som nevnt tidligere hans ellevte utgivelse “Konklave“, et psykologisk portrett av makt, svik og korrupsjon. Det er hans nyeste bok jeg skal fokusere på i denne anmeldelsen. Jeg har lest absolutt alt av Harris, og mener personlig at “Konklave” er hans beste utgivelse gjennom hans årelange forfatterskap som startet i 1982. “Konklave” er en medrivende og spennende kriminalroman, der Robert Harris byr på historiske elementer som både er hårreisende og nervepirrende.

“Konklave” handler om at paven er død. Bak de låste dørene til Det sixtinske kapell, samles hundreogatten kardinaler fra hele verden. Under ledelse av kardinal Lomeli, som i stillhet vakler i sin gudstro, skal de hellige menn utpeke den universelle kirkens nye overhode. Men konklavet trekker ut i tid. Favoritter faller fra og ubehagelige sannheter kommer opp til overflaten. Og ingen av de tilstedeværende kan forutsi hemmeligheten som den kommende paven bærer på.

Robert Harris er dyktig i sine beskrivelser og stødig i sine skildringer. Hver gang forfatteren kommer med en ny thriller, ja da vet jeg det er kvalitet i hver en setning. For i hver en bok ligger det et grundig forarbeid med bakgrunnsstoff.  “Konklave” er en durabelig kriminalroman, fortalt av en kraftfull fortellerstemme. Forfatteren tegner et dystert, sterkt, gripende, tankevekkende og begivenhetsrikt bilde av verdenshistorien. Det er makt og korrupsjon som står i fokus, å disse elementene klarer Harris på en livlig måte å skape spenning rundt. Selv er jeg meget imponert over forfatterens måte, å gjenskape historien på. Dette er psykologisk spenning på høyt nivå, som er fengslende allerede fra første side. Jeg bøyer meg i støvet for Robert Harris, og gleder meg allerede til hans neste kriminalroman.

Terningkast av boken:

–5

Bakside informasjon om boken:

“Paven er død. Bak de låste dørene til Det sixtinske kapell, samles hundreogatten kardinaler fra hele verden. Under ledelse av kardinal Lomeli, som i stillhet vakler i sin gudstro, skal de hellige menn utpeke den universelle kirkens nye overhode. Men konklavet trekker ut i tid. Favoritter faller fra og ubehagelige sannheter kommer opp til overflaten. Og ingen av de tilstedeværende kan forutsi hemmeligheten som den kommende paven bærer på.”

Med vinterhilsen fra Boktimmy!

Kilder:

Cappelendamm.no. (2018). Konklave. Lokalisert 10.02.2019 på internett Her!